-->
29571467746334864
recent
أخبار ساخنة

طريقة التعديل علي اتاك الاسكلات

الخط
 التعديل علي اتاك الاسكلات في جميع السورسات
اولا التعديل علي اسكلات ما بين الشخصيات :
اول حاجة هتبحث عن ايبي الاسكل .
تاني حاجة هتنزل سنة تدور علي السطر دا :

if (_obj.MapObjType == MapObjectType.Player)  
 ودا يحتوي علي الاتاك الاسكلة لما تضرب بلاير تاني قصادك.
بعدها هتنزل كمان سنة تحته هتلاقي السطر دا :
uint damage Game.Attacking.Calculate.Melee(attackerattackedref attackspell);  
  تمام كدا دا الي هنعدل عليه مثلا لو الضربة 80 الف وانت عاوزها تخليها 40 الف تنقصها النص هتعمل ايه ؟ هتقسم الكود دا علي 2 طيب هيبقي عامل ازاي ؟! كالاتي:
uint damage Game.Attacking.Calculate.Melee(attackerattackedref attackspell) / 2;  
طب لو انت مثلا عاوز تنقص حاجة بسيطة هتعمل ايه هتضيف تحت الكود الي فوق السطر دا:
damage damage - (uint)(damage .45);  
وهتعدل علي النسبة الي هي .45 لحد ماتظبط معاك.
طب لو عاوز تزود بدل ماتقسم هتضرب وبدل علامة الناقص دي هتعمل علامة زائد .
تمام كدا نخش علي الاسكلات في الوحوش :
تحت ايبي الاسكل هتدور هتلاقي سطر دا :
[PHP]if (_obj.MapObjType == MapObjectType.Monster)  
 هنا هيكون التعديل بتاعه بنفس فكرة الي فوق كدا .
نخش علي تعديل اتاك الاسكلات في البولات :
تحت ايبي الاسكل هتدور هتلاقي سطر دا :
[PHP]if (_obj.MapObjType == MapObjectType.SobNpc)  
 هنا هيكون التعديل بتاعه بنفس فكرة الي فوق كدا .

طريقة اخري لتعديل علي اتاك الاسكلات وسله جدا للمبتداين

damage damage 100 230
لو حب يقلل الأتاك هيقلل رقم 100 الـ فـ الكود دة ولو حب يزود الأتاك هيزود رقم 100 بردة او يقلل 230 والعكس صحيح
دة ممكن يكون اسهل لبعض الناس الـ بتهوة فـ الشرح من كتر مشاكل سورساتها 
كلمة شكرا تكفي
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

نموذج الاتصال
الاسمبريد إلكترونيرسالة