اولا التعديل علي اسكلات ما بين الشخصيات :
اول حاجة هتبحث عن ايبي الاسكل .
تاني حاجة هتنزل سنة تدور علي السطر دا :
اول حاجة هتبحث عن ايبي الاسكل .
تاني حاجة هتنزل سنة تدور علي السطر دا :
if (_obj.MapObjType == MapObjectType.Player)
ودا يحتوي علي الاتاك الاسكلة لما تضرب بلاير تاني قصادك.
بعدها هتنزل كمان سنة تحته هتلاقي السطر دا :
بعدها هتنزل كمان سنة تحته هتلاقي السطر دا :
uint damage = Game.Attacking.Calculate.Melee(attacker, attacked, ref attack, spell);
تمام كدا دا الي هنعدل عليه مثلا لو الضربة 80 الف وانت عاوزها تخليها 40
الف تنقصها النص هتعمل ايه ؟ هتقسم الكود دا علي 2 طيب هيبقي عامل ازاي ؟!
كالاتي:
uint damage = Game.Attacking.Calculate.Melee(attacker, attacked, ref attack, spell) / 2;
طب لو انت مثلا عاوز تنقص حاجة بسيطة هتعمل ايه هتضيف تحت الكود الي فوق السطر دا:
damage = damage - (uint)(damage * .45);
وهتعدل علي النسبة الي هي .45 لحد ماتظبط معاك.
طب لو عاوز تزود بدل ماتقسم هتضرب وبدل علامة الناقص دي هتعمل علامة زائد .
تمام كدا نخش علي الاسكلات في الوحوش :
تحت ايبي الاسكل هتدور هتلاقي سطر دا :
طب لو عاوز تزود بدل ماتقسم هتضرب وبدل علامة الناقص دي هتعمل علامة زائد .
تمام كدا نخش علي الاسكلات في الوحوش :
تحت ايبي الاسكل هتدور هتلاقي سطر دا :
[PHP]if (_obj.MapObjType == MapObjectType.Monster)
هنا هيكون التعديل بتاعه بنفس فكرة الي فوق كدا .
نخش علي تعديل اتاك الاسكلات في البولات :
تحت ايبي الاسكل هتدور هتلاقي سطر دا :
نخش علي تعديل اتاك الاسكلات في البولات :
تحت ايبي الاسكل هتدور هتلاقي سطر دا :
[PHP]if (_obj.MapObjType == MapObjectType.SobNpc)
هنا هيكون التعديل بتاعه بنفس فكرة الي فوق كدا .
طريقة اخري لتعديل علي اتاك الاسكلات وسله جدا للمبتداين
damage = damage * 100 / 230;
لو حب يقلل الأتاك هيقلل رقم 100 الـ فـ الكود دة ولو حب يزود الأتاك هيزود رقم 100 بردة او يقلل 230 والعكس صحيح
دة ممكن يكون اسهل لبعض الناس الـ بتهوة فـ الشرح من كتر مشاكل سورساتها
دة ممكن يكون اسهل لبعض الناس الـ بتهوة فـ الشرح من كتر مشاكل سورساتها
كلمة شكرا تكفي
إرسال تعليق